Wie we zijn

Onze missie en visie

Als montessorischool geloven wij dat je leerlingen niet moet voorbereiden op de toekomst, maar dat we ze de kennis en kunde moet meegeven om de wereld te veranderen. Want de nieuwe generatie is in staat om de wereld beter achter te laten dan ze haar aantrof.

  • Als montessorischool geloven wij dat je leerlingen niet moet voorbereiden op de toekomst, maar dat we ze de kennis en kunde moet meegeven om de wereld te veranderen.
  • Montessori Lyceum Terra Nova heeft samenwerkingen met het mbo, hbo en wo, waardoor leerlingen goed voorbereid kunnen doorstromen naar het vervolgonderwijs.
  • Op Terra Nova hebben we een warm én duidelijk leerklimaat. Bij ons op school kan iedereen meedoen, maar wel binnen de grenzen van onze eigen schoolcultuur. Daarvoor hebben we heldere basisregels geformuleerd.
  • Op Terra Nova geven we vanuit de montessorigedachte goed vakonderwijs. Samen behandelen de vakken toekomstgerichte vragen. De leerlingen doen ook onderzoek, hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld.
  • Op Terra Nova vinden we een gezonde leefstijl Zo stimuleren we sport en bewegen, zijn wij een rookvrije school en bieden we gezonde producten aan in onze kantine.

Doorstromen

Montessori Lyceum Terra Nova heeft samenwerkingen met het mbo, hbo en wo, waardoor leerlingen goed voorbereid kunnen doorstromen naar het vervolgonderwijs. Op school bieden we allerlei programma’s aan waar ze kennis en vaardigheden opdoen die van pas komen bij een vervolgopleiding. We leiden je dus niet alleen op voor een waardevol diploma, maar ook voor je toekomst.

Toekomstgericht

Op Terra Nova geven we vanuit de montessorigedachte goed vakonderwijs. Samen behandelen de vakken toekomstgerichte vragen. Dus aardrijkskunde, geschiedenis en biologie helpen samen armoede de wereld uit. En biologie, scheikunde en economie zorgen samen voor schoon drinkwater voor iedereen. De leerlingen doen ook onderzoek, hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld.

Meer over Duurzaamheid en de SDG’s vind je hier >

Warm & Duidelijk

Op Terra Nova hebben we een warm én duidelijk leerklimaat. Bij ons op school kan iedereen meedoen, maar wel binnen de grenzen van onze eigen schoolcultuur. Daarvoor hebben we vijf heldere basisregels:

  1. Binnen is beginnen! Als je het lokaal binnenkomt, zijn jouw spullen op orde en kan je starten met de les. Heb je het niet op orde, dan kun je de les niet verder volgen.
  2. Niets leren is geen optie. Je kunt keuzes maken uit wat er in de les wordt aangeboden door de medewerker. Als je dat niet doet, dan kun je de les niet verder volgen.
  3. Als een medewerker je wijst op gedrag dat niet wenselijk is, doe je wat er van je wordt gevraagd. Later kan je hierover eventueel in gesprek gaan; dat doe je niet in de les.
  4. Je gedraagt je zo dat iedereen goed kan leren. Als door jouw gedrag andere leerlingen gestoord worden bij het leren en je past je gedrag niet meteen aan, dan kun je de les niet verder volgen.
  5. Fysiek en verbaal grensoverschrijdend gedrag (geweld) wordt niet getolereerd.

Gezonde school

Op Terra Nova vinden we een gezonde leefstijl belangrijk. Vandaar dat wij binnen onze school veel aandacht hebben voor voeding en bewegen. Zo stimuleren we sport en bewegen, zijn wij een rookvrije school en bieden we gezonde producten aan in onze kantine. Het Voedingscentrum heeft ons zelfs de gouden Schoolkantine Schaal toegekend; dat betekent dat ten minste 80% van het aanbod bestaat uit gezonde keuzemogelijkheden.

Onze montessori pijlers

Montessori Lyceum Terra Nova is een brede school – van vwo tot vmbo – die erop gericht is om de leerlingen in de twee brugklasjaren te laten ontdekken waar ze het best op hun plek zijn. Denken in mogelijkheden, dat hoort ook bij het idee Maak de wereld een beetje beter.

De basis voor ons onderwijs is een positief leerklimaat, een omgeving die motiverend is en positieve energie genereert, voor zowel de medewerkers als leerlingen. In een positief leerklimaat voelen mensen zich verbonden met de school. Wij kijken op school naar wat je kunt en niet naar wat je niet kunt. Zo halen we het beste uit iedereen.

Op Terra Nova leer je niet alleen digitaal en uit boeken, maar ook door situaties in de klas te creëren die aansluiten op de wereld erbuiten. Dit noemen we themaleren. Zo ervaren leerlingen hoe verschillende vakgebieden met elkaar verbonden zijn. Aan de hand van thema’s en projecten werk je aan toekomstgerichte vaardigheden zoals samenwerken, reflecteren, ondernemen en leer je problemen oplossen. Themaleren doen we zowel in de onderbouw als de bovenbouw. Een mooi voorbeeld is het vak Natuur, Leven en Technologie (NLT), dat we op vwo, havo en mavo geven.

Bekijk hier onze video over themaleren.

De focus in ons onderwijs is duurzaamheid. De leerlingen van nu vormen een nieuwe generatie, zij hebben heel andere plannen met de wereld dan eerdere generaties. Onze leerlingen gaan samen met hun docenten ontdekken hoe zij – hier en nu al – kunnen bijdragen aan de wereld van morgen.

Ons onderwijs staat in het teken van de stad van de toekomst. We richten ons – naast goed vakgericht montessorionderwijs – op de grote vragen van de toekomst. Hoe bouwen we aan een groene toekomst? Hoe zorgen we voor eten en schoon drinkwater voor iedereen? Hoe kunnen we oorlogen uitbannen? Deze vragen gaan onze leerlingen – gericht op duurzaamheid en met behulp van nieuwe technologie – onderzoeken en beantwoorden.

Onze leerlingen

Dé verschilmakers

Wij werken met de ‘bouwers van de toekomst’, zoals Maria Montessori dat 150 jaar geleden al zo mooi verwoordde. Maar als leerlingen op Terra Nova komen, zijn ze nog op zoek naar de rol die zij nu en straks kunnen en willen nemen in de maatschappij. Wij helpen ze het zelf te doen en laten zien dat ze later het verschil kunnen maken: grote dingen op een kleine manier oplossen, voor de stad, voor de buurt, voor de wereld. Think global, act local, dat is wat we willen.

Ons gebouw

Terra Nova zit in een mooi en modern schoolgebouw. Van binnen is het zacht, warm, wit en helder; dat geeft rust. Wat ook fijn is aan het gebouw zijn de zes deelscholen, een aparte ruimte met lokalen en een leerplein die de uitvalsbasis is voor leerlingen en het onderwijsteam. Op je eigen, kleine deelschool met maximaal 175 leerlingen voel je je al snel thuis.

Collegezaal en bibliotheek

Het gebouw biedt leerlingen mogelijkheden om op verschillende manieren te leren. Naast lokalen en leerpleinen zijn er stilteplekken, plekken om alleen of samen onderzoek te doen, een collegezaal en een bibliotheek.

Science-vloer en Salon

Technologie is een belangrijk onderdeel van onze toekomst: creatief en onderzoekend denken, programmeerskills en computational thinking zijn vaardigheden die de volwassenen van morgen nodig hebben. En daar leiden wij voor op. We hebben een speciale science-vloer waar leerlingen de bètavakken kunnen volgen en kunnen werken aan nieuwe ontwikkelingen en innovaties op het gebied van duurzaamheid.

Restaurant

In ons restaurant serveren leerlingen heerlijke, zelfbereide gerechten aan medewerkers en ouders/verzorgers. Soms gaat het om examenwerk en mogen de gasten de maaltijd beoordelen. In het kader van Terra Nova in de buurt maken ook buurtbewoners en buurtorganisaties gebruik van ons restaurant. Iedere dinsdagavond bieden we voor een bescheiden prijs een speciaal buurtmenu aan.

Theaterzaal

Op Terra Nova besteden wij veel aandacht aan kunst & cultuur, denk aan vakken als muziek, dans, drama en beeldende kunst. We hebben daar op school uitstekende faciliteiten voor. De leerlingen kunnen zicht uitleven in de theaterzaal, de repetitieruimtes en de aparte kunstvleugel.

XL-Sporthal

Terra Nova beschikt over een XL-sportaccomodatie, Sporthal IJburg. De zaal, met een kunststof vloer 48×28 meter kan met scheidingswanden in drie delen worden gesplitst. Hier kunnen de leerlingen voetbal, handbal, korfbal, badminton, basketbal, volleybal en hockey spelen. Ook is er een klimmuur.

Montessori

Wat is Montessori?

Maria Montessori wilde dat het onderwijs voor 12 t/m 18-jarigen alle aspecten van het ‘volwassen leven’ weerspiegelt, kansen biedt en zelfverantwoordelijkheid en onafhankelijkheid stimuleert. Daar hoort erkenning van de kenmerken van de leeftijdsfasen bij, met nadruk op organiseren voor de leeftijdsgroep 12 t/m 15 jaar en oriëntatie op de samenleving voor de leeftijdsgroep 15 t/m 18 jaar.

Kinderen zijn in de puberteit niet alleen op zoek naar zichzelf, maar ook naar een eigen plek in de wereld. Het voortgezet montessorionderwijs leidt kinderen op tot ‘bouwers van de toekomst’, zoals Maria Montessori dat 150 jaar geleden al zo mooi verwoordde. Zo bereiden we ze voor op de maatschappij.

Wij investeren in een manier van werken die de motivatie van kinderen vergroot, juist door naast kwalificatie ook persoonsvorming en socialisatie een plek te geven. Het voortgezet montessorionderwijs werkt vanuit de drie brede ontwikkeldoelen creativiteit, zelfstandigheid en maatschappelijk bewustzijn.

Karakteristieken

  1. Hoofd, hart en handen

    het montessorionderwijs biedt een bredere vorming aan dan alleen gericht op cognitieve doelen en streeft naar verdieping van leren door integratie van hoofd, hart en handen.
  2. Leren kiezen

    we leren kinderen keuzes maken. Als een kind keuzes geeft, raakt het sneller gemotiveerd.
  3. Reflecteren

    reflectie op het leren vormt voor de docent en leerlingen de basis om vast te stellen waar een leerling staat in zijn of haar ontwikkeling en daarnaar te handelen.
  4. Sociaal leren

    leerlingen zijn in deze leeftijdsfase erg gericht op het sociaal functioneren met leeftijdsgenoten. Het van en met elkaar leren is een belangrijke karakteristiek.
  5. Samenhang in leerstof

    leerlingen moeten werkelijkheidsgebieden onderzoeken. Daarmee worden de grenzen tussen de traditionele vakken overschreden.
  6. Binnen en buiten school

    het leren van bekwaamheden en het verwerven van een maatschappelijke rol vindt in en buiten school plaats. Er is dan ook aandacht voor oefeningen voor het maatschappelijk leven.

Didactiek voor duurzaamheid

Duurzaamheid gaat op Terra Nova over veel meer dan alleen over groen of klimaat. Onze didactiek is erop gericht om onze leerlingen te laten ontdekken hoe ze onze wereld straks een beetje beter gaan achterlaten dan ze hem hebben aangetroffen. Dat is het doel: hoe ga jij dat verschil maken? Onze leerlingen hebben wekelijks tien montessori-uren; per jaar behandelen we daarin vier thema’s die gebaseerd zijn op de zeventien Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.

Onze certificering

Terra Nova is in 2024 gestart als montessorischool; toch lopen er op dit moment al twee certificeringtrajecten. We gaan ervan uit dat de Nederlandse Montessori Vereniging ons binnenkort gaat erkennen. Daarnaast hopen we zo snel mogelijk een gecertificeerde
Geo Future School te worden. Daarmee kunnen we een deel van de duurzaamheidsthema’s in de montessoriuren een vast kader geven. Als ons duurzaamheidsprofiel in de middenbouw en de bovenbouw is uitgebouwd, kunnen de predicaten EcoSchools en Unesco-school natuurlijk niet uitblijven.

organisatie

Organogram

In het onderstaande organogram wordt duidelijk hoe de organisatie van Terra Nova geregeld is.

onderdeel van MSA

Montessori Lyceum Terra Nova maakt per 1 februari 2024 deel uit van Montessori Scholengemeenschap Amsterdam (MSA). De MSA bestaat verder uit het Metis Montessori Lyceum, Kiem Montessori, Montessori Lyceum Oostpoort, IVKO Montessori en het Montessori Lyceum Amsterdam, dat momenteel een tweede vestiging bouwt in het stadsdeel Zeeburg, Montessori Lyceum Pax.

Bestuursvoorzitter: drs. A. van Steenis
Bezoekadres: Polderweg 3 1093 KL Amsterdam
Postadres: Postbus 92048 1090 AA Amsterdam

Telefoon: (020) 59 79 888
E-mail: msa@msa.nl
Website: www.msa.nl

De medezeggenschapsraad

Op Terra Nova hebben we ook een medezeggenschapsraad. De MR denkt mee, adviseert en controleert het beleid van het bestuur en de schoolleiding. In deze raad zitten vertegenwoordigers van leerlingen, ouders en medewerkers. De medezeggenschapsraad bestaat uit onderstaande leden:

San van Donselaar, Haval Smayel, Irene Nederlof, Saskia Meiland, Karin van Nieuwenhoven, Manal Rouidi

Personeelsgeleding:

  • Frank Kooijman (voorzitter)
  • Marian Beems 
  • Haval Smayel
  • Irene Nederlof
  • Saskia Meiland


Oudergeleding:

  • Jitske Zengerink
  • Lisanne van Gemeren


Leerlinggeleding:

  •  Manal Rouidi

Het onderwijsteam

We werken met drie onderwijsteams. In een onderwijsteam verzorgen teamleider, deelschoolcoördinatoren, mentoren, docenten en onderwijsassistenten samen het onderwijs voor een groep leerlingen.

  • Team onderbouw (1 en 2 vwo/havo/vmbo)
  • Team bovenbouw h/v (3, 4 en 5 havo en 3, 4, 5 en 6 vwo)
  • Team bovenbouw vmbo (3 en 4 vmbo)

Vertrouwenspersonen

Montessori Lyceum Terra Nova wil iedereen een veilige plek bieden om te leren en te werken. Het veiliger maken van de school is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Op Terra Nova is het ook mogelijk om met iemand in vertrouwen te praten. Dit kan bij onze interne vertrouwenspersoon.

Leerlingen, ouders/verzorgers en medewerkers kunnen bij de vertrouwenspersoon terecht als er klachten zijn over ongewenste omgangsvormen binnen de school. De interne vertrouwenspersonen op Terra Nova zijn:

Wil je liever in gesprek met een extern vertrouwenspersoon? Neem dan contact op met:

werken bij terra nova

Op Terra Nova krijgt iedereen – leerlingen én medewerkers – de kans om zichzelf te ontwikkelen en te ontdekken en laten zien wat hij of zij kan. Wij bieden dus veel groeikansen en is er ruimte om je functie in te richten op een manier die bij jou en je verantwoordelijkheden past.

Vacatures

Op dit moment hebben we geen openstaande vacatures.

Solliciteren

We ontvangen je sollicitatie graag via Meesterbaan. Sollicitaties op onze openstaande vacatures via een andere weg dan Meesterbaan worden helaas niet in behandeling genomen.

Open sollicitatie

Hebben we op dit moment geen passende vacature, maar zou je wel graag bij Terra Nova willen werken? Dan kun je een open sollicitatiebrief met cv mailen naar personeelszaken.mltn@msa.nl

Vragen?

Heb je een vraag over een vacature of over je sollicitatie? Neem dan contact met ons op via 020-3443000 of personeelszaken.mltn@msa.nl

Terra Nova Academy

Waar leraren leren, leren leerlingen beter. Op de Terra Nova Academy kunnen onze medewerkers allerlei 21e-eeuwse vaardigheden in het onderwijs (beter) onder de knie krijgen. Zo hebben afgelopen schooljaar vijftien docenten en dertien onderwijsondersteuners het montessori-basiscertificaat behaald. Daarnaast organiseren we op school tal van cursussen, van interculturele communicatie tot ICT-skills. Bekijk voor meer informatie het Professionaliseringsplan van de MSA.

zoek op deze site