Op Montessori Lyceum Terra Nova krijg je goed vakgericht montessorionderwijs, waarbij de vragen van de toekomst en een betere wereld centraal staan. Onze leerlingen gaan die vragen, gericht op duurzaamheid en met behulp van nieuwe technologie, onderzoeken en beantwoorden. Dus bijvoorbeeld: hoe kunnen biologie, scheikunde en economie samen zorgen voor schoon drinkwater voor iedereen?
We starten in het schooljaar 2024-2025 met montessorionderwijs en de profilering duurzaamheid voor leerjaar 1 en 2. In de jaren erna bouwen we van onderaf verder op.
Op Terra Nova krijg je twee jaar de tijd om te ontdekken wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. We dagen je uit om je talenten te ontdekken en te ontwikkelen en zoveel mogelijk te leren, over jezelf en de wereld om je heen.
De school is opgedeeld in deelscholen, een aparte ruimte met lokalen en een leerplein. Het is de uitvalsbasis voor de leerlingen en het onderwijsteam. Hierdoor voelt het als een kleine en veilige leeromgeving. De docenten staan dicht bij je; iedereen kent elkaar en je krijgt voldoende aandacht.
Montessori Lyceum Terra Nova is een brede school – van vwo tot vmbo – die erop gericht is om de leerlingen in de twee brugklasjaren te laten ontdekken waar ze het best op hun plek zijn. Dit zijn onze pijlers:
In de onderbouw geven wij – naast de bekende vakken – een aantal bijzondere vakken. Met dit extra aanbod ondersteunen we zowel ons profiel als ons montessori-karakter.
vmbo-tl
vmbo-bk
vwo
havo
Iedereen met een basisschooladvies vwo, havo en vmbo-t, kader/basisberoepsgerichte leerweg of met een gemengd advies kan bij ons terecht. Ook leerlingen met een lwoo-indicatie (leerwegondersteunend onderwijs) kunnen bij ons geplaatst worden.
Om te beoordelen op welk niveau dat is, voert Terra Nova overleg met jouw basisschool. Dit overleg vindt plaats vóór de plaatsing. Wij houden in het geval van automatische toelaatbaarheid het door de basisschool geadviseerde niveau aan. Terra Nova houdt zich hierbij aan de afspraken van de kernprocedure van de gemeente Amsterdam.
Op het Montessori Lyceum Terra Nova heeft iedere leerling een mentor. Hij of zij is de spil in de dagelijkse ondersteuning en begeleiding. De mentor helpt je overal mee, zorgt ervoor dat je je thuis voelt in de klas en in de (deel)school en dat je het beste uit jezelf kunt halen. Terra Nova ziet de begeleiding van jou als een gedeelde verantwoordelijkheid van school en ouders/verzorgers. Wij spreken vanuit dat perspectief altijd over ‘de driehoek’. Dit betekent dat er korte communicatielijnen zijn tussen school en thuis en omgekeerd. De mentor vervult deze rol vanuit de school.
Voor leerlingen met problemen thuis – met leren, of met de omgang met medeleerlingen en leraren – staat er een team van specialisten klaar, het Zorgadviesteam (ZAT). De leerplichtambtenaar, jeugdarts, ouder-kind adviseur, buurtregisseur en de ondersteuningscoördinator zijn vaste deelnemers van het ZAT.
Op Terra Nova werk je aan een loopbaanoriëntatie en -begeleidingsdossier (LOB). Dit doe je door naast de projecten en lessen loopbaanoriëntatie ook een beroepsgeoriënteerde (maatschappelijke) stage te lopen. In je LOB-dossier verzamel je bewijzen van kwaliteiten waarover je beschikt en vaardigheden die je hebt ontwikkeld. Je denkt na wat jouw volgende stappen worden, wat je kwaliteiten zijn en waar die het beste tot hun recht komen. Met dit dossier kun je jezelf later goed presenteren tijdens de intake van je vervolgopleiding.
Een volledige beschrijving van ons Schoolondersteuningsplan vind je hier. Op het Terra Nova heeft iedere leerling een mentor. De mentor is de eerst verantwoordelijke voor het scheppen van de randvoorwaarden wat betreft jouw welbevinden in de klas en in de (deel)school. De mentor is daarmee de spil in jouw dagelijkse ondersteuning en begeleiding als leerling. Het Terra Nova ziet de begeleiding van jou als de gedeelde verantwoordelijkheid van school en ouders/verzorgers. Wij spreken vanuit dat perspectief altijd over de ‘driehoek’. Dit betekent dat er korte communicatielijnen zijn tussen school en thuis en omgekeerd. De mentor vervult vanuit de school deze rol.
We gaan ervan uit dat iedereen verschillende kwaliteiten heeft en dat we dus veel van elkaar kunnen leren. Dit is ook ons uitgangspunt bij de begeleiding van dyslectische leerlingen. Ons beleid bestaat uit een aantal afspraken en ondersteunende maatregelen die dyslectische leerlingen helpen goed mee te komen tijdens de lessen. Alleen als je een officiële dyslexieverklaring hebt, kom je voor ondersteuning in aanmerking. Deze verklaring moet zijn opgesteld door een bevoegd orthopedagoog en/of psycholoog. Voor andere leerproblemen, zoals dyscalculie, geldt dat we binnen de beschikbare mogelijkheden zo veel mogelijk tegemoetkomen aan jouw individuele ondersteuningsbehoefte.
Leerlingen die instromen binnen MLTN en beschikken over een dyslexie- of dyscalculieverklaring krijgen gerichte ondersteuning om hen te helpen slagen in hun onderwijs. Bij start van het schooljaar hebben zij een gesprek met onze remedial teacher, waarin we hun specifieke behoeften en de beschikbare faciliteiten bespreken.
Tijdens dit gesprek wordt er een individueel ondersteuningsplan opgesteld, waarin duidelijke doelen en acties worden vastgelegd. Dit kan bestaan uit het gebruik van speciale software, aangepaste leermaterialen en extra tijd tijdens toetsen. Het is essentieel dat ouders bij dit proces betrokken zijn; zij worden op de hoogte gehouden van de gemaakte afspraken en de voortgang van hun kind.
Voor een kleine groep leerlingen waarbij de ondersteuning vanuit de mentor niet voldoende is, bieden wij extra ondersteuning aan. Onze school zet zich in om ervoor te zorgen dat iedere leerling de juiste begeleiding krijgt, zowel op academisch als sociaal-emotioneel gebied.
Wanneer signalen wijzen op extra ondersteuningsbehoeften, komt ons Intern Ondersteuningsteam regelmatig bijeen. Dit team bestaat uit verschillende professionals, waaronder de ondersteuningscoördinator, leerlingbegeleider, de remedial teacher en de Begeleider Passend Onderwijs. Zij bespreken de situatie van leerlingen die aanvullende ondersteuning nodig hebben.
Vijf keer per jaar komt het zorgadviesteam (ZAT) bij elkaar. De leerplichtambtenaar, jeugdarts, ouder-kind adviseur, buurtregisseur en de ondersteuningscoördinator zijn vaste deelnemers van het ZAT. Als het nodig is, wordt de leerling en zijn of haar ouders/verzorgers en andere betrokkenen voor dit overleg uitgenodigd.
Montessori Lyceum Terra Nova wil iedereen een veilige plek bieden om te leren en te werken. Het veiliger maken van de school is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Op Terra Nova is het ook mogelijk om met iemand in vertrouwen te praten. Dit kan bij onze interne vertrouwenspersoon.
Leerlingen, ouders/verzorgers en medewerkers kunnen bij de vertrouwenspersoon terecht als er klachten zijn over ongewenste omgangsvormen binnen de school. De interne vertrouwenspersonen op Terra Nova zijn:
Wil je liever in gesprek met een extern vertrouwenspersoon? Neem dan contact op met:
Op Terra Nova richten we het onderwijs in naar de leer- en ontwikkelbehoefte van de leerling. Dat betekent dat de route van brugklas tot examen voor iedere leerling anders is en dat we daar de mogelijkheden voor bieden. Dat betekent ook dat we erop inzetten dat de leerling eigenaar wordt van zijn eigen ontwikkelproces. Alleen dan kan flexibel onderwijs werken.
Via onze maatwerkuren en workshops kun je zelf bepalen waar je nog meer over wilt leren. We hebben veel keus: filosofie, Chinees, schaken, kritisch denken, onderzoekend leren, kunstprojecten, Artscience, startups enz. We bieden de projecten zowel intern aan als met externe partners.
Terra Nova biedt leerlingen met een havo/vwo-profiel en een begaafdheidsprofiel een goede, veilige plek om volledig tot ontwikkeling te komen. We hebben rijk programma voor deze leerlingen: één per week werken ze buiten de klas aan verrijkende projecten met de onderwijsontwikkelaar voor Meer- en Hoogbegaafdheid (MHB). Dit geeft ze ruimte om herhalingen uit hun reguliere lessen te schrappen.
Zo sluit het onderwijs beter aan op het niveau en de interesses van deze leerlingen en maken we het aantrekkelijker voor ze.
Technologie is een belangrijk onderdeel van onze toekomst. Daarom hebben we een speciale science-vloer, waar leerlingen de bètavakken kunnen volgen en werken aan nieuwe ontwikkelingen en innovaties op het gebied van duurzaamheid.
We werken in de school ook samen met startup bedrijven, die in ruil voor een werkplek hun expertise delen met de school, bijvoorbeeld door docenten te ondersteunen, leerlingen helpen met projecten, meeloopstages of gastlessen. Zo krijgt de maatschappij van morgen letterlijk een plaats op school.
Op Terra Nova besteden wij veel aandacht aan Kunst & Cultuur. Om die reden zijn er in alle leerjaren lessen rond dit thema. Vaak is dat in combinatie met nieuwe technologie, die de wereld een beetje beter maakt. Want wij zien veel nieuwe kansen op het snijvlak van creativiteit en technologie!
Wij gaan graag het gesprek aan met leerlingen en ouders/verzorgers over ons onderwijsconcept, onze werkwijze en de resultaten daarvan. Dit gebeurt tijdens panelgesprekken, ouderavonden, speciale themabijeenkomsten en in informele gesprekken. Ook in formeel opzicht kunnen leerlingen en ouders/verzorgers meepraten over het schoolbeleid en de keuzes daarin. De medezeggenschapsraad heeft een oudergeleding en zijn iedere periode (thematische) rondetafelgesprekken met ouders/verzorgers.
Terra Nova heeft een enthousiaste en goed functionerende leerlingenraad, die bestaat uit leerlingen uit alle lagen van de school. Ze vergaderen over allerlei zaken die de leerlingen aangaan en zetten ook zaken op de agenda voor de directie. Voorbeelden daarvan zijn meer inspraak voor leerlingen, dat pesten soms te ver gaat en dat het ook belangrijk is dat er gedragsregels voor docenten zijn. De leerlingen zijn ook vertegenwoordigd in de medezeggenschapsraad
Informatie hierover volgt later.
Op de Terra Nova Academy kunnen onze medewerkers allerlei 21e-eeuwse vaardigheden in het onderwijs (beter) onder de knie krijgen. Zo hebben afgelopen schooljaar vijftien docenten en dertien onderwijsondersteuners het montessori-basiscertificaat behaald. Daarnaast organiseren we op school tal van cursussen, van interculturele communicatie tot ICT-skills. Bekijk voor meer informatie het Professionaliseringsplan van de MSA.